Upravit stránku

IRIS

Mezinárodní standard železničního průmyslu

Smysl standardu:

Požadavky zákazníků v železničním průmyslu pomocí vnitřních procesů organizace přeměnit v takový produkt, který zajistí spokojeného zákazníka. Zajistit realizaci specifických požadavků zákazníka. Přičemž se zdůrazňuje prevence vad a snižování variability a ztrát v dodavatelském řetězci.

Použití / uplatnění standardu:

Tento standard definuje požadavky na systém managementu kvality pro výrobce produktů určených pro železnice.

Charakteristika standardu:

Standard vychází z norem řady 9000 a tvoří ho:

  • požadavky ISO 9001,
  • požadavky železničního průmyslu nad rámec požadavků ISO 9001,
  • specifické požadavky zákazníka na systém managementu kvality

Základem standardu je princip prevence, to znamená orientace organizace na předcházení vzniku neshodných produktů ve fázi návrhu a vývoje produktu a výrobních procesů. Dalším významným požadavkem je neustálé zlepšování procesů systému managementu kvality (včetně výrobních procesů).

UNIFE, na svém výročním zasedání v květnu 2006 v Ženevě, oficiálně představila nový systém pro mezinárodní standardizaci železničního průmyslu IRIS (International Railway Industry Standard), s cílem zabezpečit vysokou kvalitu železničního průmyslu. Standard IRIS je rozšířením certifikátu ISO 9001. Podnět pro vytvoření tohoto standardu UNIFE získala na základě předlohy obdobných systémů z automobilového průmyslu, letectví a kosmonautiky a potravinářského průmyslu. Standard IRIS je v současné době asi nejpřísnějším standardem systému managementu kvality.

Snahou IRIS je navrhnout a zrealizovat globální systém hodnocení dodavatelských firem železničního průmyslu a to jednotným jazykem, jednotnými hodnotícími směrnicemi a vzájemným uznáváním auditů. Toto povede k vytvoření vysoké úrovně transparentnosti v rámci celého dodavatelského řetězce.

Hlavní přínosy standardu:

  • zprůhlednění fungování organizace,
  • zvyšování efektivity procesů organizace,
  • zvyšování spokojenosti a důvěry zákazníků, věřejnosti a státních kontrolních orgánů.
  • zvyšování efektivity procesů a konkurenceschopnosti organizace pomocí uplatnění pokročilých nástrojů pro prevenci a zlepšování,
  • snižování problémů a výskytu neshodných produktů ve fázi výroby a dodávání za pomocí důsledného uplatnění principu prevence ve fázi návrhu a vývoje,
  • lepší připravenost organizace na havarijní / krizové situace,
  • možné srovnání úrovně systému managementu kvality (silných a slabých stránek) s organizacemi certifikovanými dle standardu IRIS,
  • vyšší úroveň spolehlivosti produktu