Upravit stránku

IATF 16949 (dříve ISO/TS 16949)

Požadavky na systém managementu kvality v organizacích zajišťujících sériovou výrobu a výrobu příslušných náhradních dílů v automobilovém průmyslu

Smysl standardu:

Požadavky zákazníků pomocí vnitřních procesů organizace přeměnit v takový produkt, který zajistí spokojeného zákazníka. Zajistit realizaci specifických požadavků zákazníka. Přičemž se zdůrazňuje prevence vad a snižování variability a ztrát v dodavatelském řetězci.

Použití / uplatnění standardu:

Tento mezinárodní standard může být aplikován v automobilním průmyslu v organizacích realizujících návrh a vývoj, výrobu a případně montáž, instalaci a zpracování produktů pro automobilní průmysl.

Tato technická specifikace je vhodná pro výrobní místa organizace kde se vyrábějí zákazníkem specifikované díly pro sériovou výrobu a/nebo náhradní díly.

Certifikovat QMS dle IATF 16949 lze pro následující produkty:

  • osobní vozidla,
  • lehká užitková vozidla,
  • nákladní vozidla,
  • autobusy,
  • motocykly.

Certifikovat QMS dle IATF 16949 nelze pro následující produkty:

  • průmyslová vozidla,
  • zemědělská vozidla,
  • vozidla mimo silniční provoz (důlní, lesnická, stavební atd.)
  • Aftermarket díly (náhradní díly neschválení OEM pro použití).

Charakteristika standardu:

Standard vychází z norem řady 9000 a tvoří ho:

  • požadavky ISO 9001,
  • požadavky automobilního průmyslu nad rámec požadavků ISO 9001,
  • specifické požadavky zákazníka na systém managementu kvality.

Základem standardu je princip prevence, to znamená orientace organizace na předcházení vzniku neshodných produktů ve fázi návrhu a vývoje produktu a výrobních procesů. Dalším významným požadavkem je neustálé zlepšování procesů systému managementu kvality (včetně výrobních procesů) s orientací na snižování variability a ztrát v dodavatelském řetězci.

Hlavní přínosy standardu:

  • možnost dodávat zákazníkům v automobilním odvětví (zakázky sériových dílů obvykle na 5 a více let),
  • zprůhlednění fungování organizace,
  • zvyšování efektivity procesů organizace,
  • zvyšování spokojenosti a důvěry zákazníků, věřejnosti a státních kontrolních orgánů.
  • zvyšování efektivity procesů a konkurenceschopnosti organizace pomocí uplatnění pokročilých nástrojů pro prevenci a zlepšování,
  • snižování problémů a výskytu neshodných produktů ve fázi výroby a dodávání za pomocí důsledného uplatnění principu prevence ve fázi návrhu a vývoje,
  • lepší připravenost organizace na havarijní / krizové situace.