Požadavky na systém managementu kvality v organizacích zajišťujících sériovou výrobu a výrobu příslušných náhradních dílů v automobilovém průmyslu
Smysl standardu:
Požadavky zákazníků pomocí vnitřních procesů organizace přeměnit v takový produkt, který zajistí spokojeného zákazníka. Zajistit realizaci specifických požadavků zákazníka. Přičemž se zdůrazňuje prevence vad a snižování variability a ztrát v dodavatelském řetězci.
Použití / uplatnění standardu:
Tento mezinárodní standard může být aplikován v automobilním průmyslu v organizacích realizujících návrh a vývoj, výrobu a případně montáž, instalaci a zpracování produktů pro automobilní průmysl.
Tato technická specifikace je vhodná pro výrobní místa organizace kde se vyrábějí zákazníkem specifikované díly pro sériovou výrobu a/nebo náhradní díly.
Certifikovat QMS dle IATF 16949 lze pro následující produkty:
- osobní vozidla,
- lehká užitková vozidla,
- nákladní vozidla,
- autobusy,
- motocykly.
Certifikovat QMS dle IATF 16949 nelze pro následující produkty:
- průmyslová vozidla,
- zemědělská vozidla,
- vozidla mimo silniční provoz (důlní, lesnická, stavební atd.)
- Aftermarket díly (náhradní díly neschválené OEM pro použití).
Charakteristika standardu:
Standard vychází z norem řady 9000 a tvoří ho:
- požadavky ISO 9001,
- požadavky automobilního průmyslu nad rámec požadavků ISO 9001,
- specifické požadavky zákazníka na systém managementu kvality.
Základem standardu je princip prevence, to znamená orientace organizace na předcházení vzniku neshodných produktů ve fázi návrhu a vývoje produktu a výrobních procesů. Dalším významným požadavkem je neustálé zlepšování procesů systému managementu kvality (včetně výrobních procesů) s orientací na snižování variability a ztrát v dodavatelském řetězci.
Hlavní přínosy standardu:
- možnost dodávat zákazníkům v automobilním odvětví (zakázky sériových dílů obvykle na 5 a více let),
- zprůhlednění fungování organizace,
- zvyšování efektivity procesů organizace,
- zvyšování spokojenosti a důvěry zákazníků, veřejnosti a státních kontrolních orgánů.
- zvyšování efektivity procesů a konkurenceschopnosti organizace pomocí uplatnění pokročilých nástrojů pro prevenci a zlepšování,
- snižování problémů a výskytu neshodných produktů ve fázi výroby a dodávání za pomocí důsledného uplatnění principu prevence ve fázi návrhu a vývoje,
- lepší připravenost organizace na havarijní / krizové situace.